tisdag 27 oktober 2009

Lotta la Griseknova

Idag va det C-section eller ah, kejsarsnitt på schemat. Offret/patienten för våran lektion va en liten (läs gigantisk) gris. Griskultingarna skulle bli födda för tidigt och ha väldigt dålig chans att överleva, det fick vi reda på redan innan... jo för hade vi haft lektion imorn istället hade det varit optimalt, men nu har vi idag o då får dom helt enkelt födas förtidigt (!) Tur att man är människa o inte gris! (tänk dig själv när dom ringer in dig för kejsarsnitt för tidigt just bara för att några dumma elever ska få öva just den dagen, sen om barnet överlever är ju inte så viktigt...eh)

Men vi dumma elever lyckades dock skaka liv i dom allra flesta av dom små liven (liven hoho!)... dock va den första jag gav mig på redan död, men jag gjorde min plikt som soon-to-be-vet o kämpade in i det sista! Nummer två va dock piggare o jag kunde äntligen få hänga med alla andra nyblivna "mammor" :)

Det är intressant hur alla killar så småningom försvinner på rast medans endast tjejer stannar kvar o torkar o knådar dom små kultingarna i evigheter, det va rena förlossningslyckan där inne! Alla småbarn fick (såklart) namn innan vi lämnade dom till sitt öde i stallet, o vi håller nu alla tummarna att våra barn lever när vi kommer tillbaka om 2 veckor ;)



Nästa lektion blev det att sätta bedövningsnålar i hästars ben (som tur va döda hästars ben..vi är inte så bra ännu :)

Dagen avslutades med 2,5 timmar seeeg teoretisk lektion. Tror jag såg NÅN som lyssnade bland alla andra som sov/läste bok/lekte med mobilen/målade intressanta teckningar (haha)...vi är väldigt effektiva på eftermiddagarna på hästsjukan....not!

Nu är det meningen att det ska pluggas...kan bara inte välja på vad (finns för mkt man borde...) men jag tror det får bli kirurgi...ja iallafall för en stund..
..från köket hörs rabblande farmakologi. Än sålänge hänger jag med vad dom pratar om (YES!)..ser fram emot när det ska rabblas mediciner ..det kan jag behöva en repetition av, dom liksom flög ut den vägen där parasitologin flög in. (som iof flög ut lika fort, så varför kunde inte farman stannat istället??!)

P.s
Jag är hundlös idag...helt hundlös! :( o jag som ville ha 2... Men Viljan jobbar extra som vakthund, hon är stor o farlig hon!

Over'n'out

1 kommentar:

  1. Ja detta ska understrykas. Vilja är en utmärkt vakthund!

    SvaraRadera